donderdag 3 november 2016

Geef het volk Pokemon

Geef het volk Pokemon en je hebt geen kind aan ze

Toevallig liep ik op zondag 30 oktober in Kijkduin. Of eigenlijk moet ik zeggen "op Kijkduin", want dat zeggen we zo normaliter in den Haag. Omdat de weg naar Kijkduin omhoog gaat en omdat je inderdaad "op" een duin pleegt te lopen en niet erin. Als je in een duin loopt, ben je met iets anders bezig en dat doe je meestal met z'n 2-en. 
Al bij de fietsenstalling stelde ik vast, dat er wat aan de hand was: er liepen honderden mensen rond al turend op hun mobieltje. Turend en in zichzelf gekeerd en op sommige momenten werden er vreugdekreten geslaakt, waren er schouderklopjes en waren er zelfs omhelzingen. Zouden ze collectief naar een live verslag van Feyenoord kijken en zou Feyenoord gescoord hebben tegen Ajax? Sorry 020 moet ik eigenlijk zeggen, want ik wil mijn schoonzoon niet tegen krijgen......
Nee, zo zei de fietsenbewaker, deze mensen zijn bezig Pokemons te vangen. Ik moest kennelijk begripvol reageren, maar ik keek kennelijk compleet verdwaasd.  "Nooit van gehoord, meneer?", probeerde de goede man nog. "Ja wel van gehoord, maar dat het er zoveel zouden zijn........"
Ik was compleet de weg kwijt, zoveel verdwazing kon toch niet mogelijk zijn? Het kon dus kennelijk wel, deze mensen waren collectief aan het zoeken naar Pokemons! Nee, het waren niet louter kinderen, want daar kan ik mij nog iets (zij het ook met veel aarzeling) bij voorstellen. Nee, het waren overheersend jongelui van tussen de 20 en 30 en voor 40% absolute volwassenen. En de hele groep bezette het Deltaplein achter de draaimolen en liep achterlangs bij de Patattent aan de zee. En de hele groep was collectief aan het staren naar de schermpjes van de mobieltjes. Een enkeling bezocht het mobiele toile t(ja echt waar, er staan er zelfs twee) aan de rand van het plein. En er ontsteeg zo af en toe een kreet uit dat publiek. Net of er iemand zonder enige gene en plein public klaar kwam. Je zou haast denken, dat hier een of andere sekte neer gestreken was. Nee, er kwam niemand klaar (hoewel je dat kennelijk bij het vangen van een Pokemon ook niet schijnt te moeten uitsluiten heb ik mij laten vertellen), het bleken vreugdekreten te zijn. Omdat dan iemand er weer "een gevangen had". Wat gevangen? Een Picachu of zo, ik weet niet hoe die Pokemons allemaal zouden kunnen heten. En als iemand dan zo'n Pokemon ving, zag je de hele meute naar die plek schuiven om er ook een te vangen. Die plekken blijken voortdurend te verschuiven, daar zorgt de Pokemon-spelletjesmaker voor. Dus kan het gebeuren, dat wanneer je 5 minuten later over de boulevard loopt (Oke "boulevard" is wel een erg ruimhartige kwalificatie voor de asfaltstrook voor de restaurants in Kijkduin), je ineens een groep mensen in brede rotten op je af ziet komen. Dreigend, allemaal gewapend met een mobiel en niets ontziend en niemand ontwijkend. Ze zeggen ook geen sorry als ze tegen je aanlopen, zo niet je vrijwel omver lopen. Ze kijken verontwaardigd, want jij liep de verkeerde kant uit. En zij zijn immers op Pokemonjacht. Dat had je toch kunnen weten? Waarom loop jij eigenlijk zonder mobieltje in de aanslag over "onze "boulevard"?
Ik krijg een hogere hartslag als ik een man van middelbare leeftijd compleet uit z'n bol zie gaan vlak bij de ingang van een restaurant, waar hij luidkeels aangeeft, dat "hier weer Picachu's zijn". En hup, daar gaan de rotten van 5, meteen naar de ingang van datzelfde restaurant.  De obers staan handenwrijvend aan de rand van het terras. Zouden er ineens zoveel klanten binnenkomen en om een tafeltje vragen? Nee, nadat 15 man hun Picachu gevangen hebben, gaat de meute weer verder. 10 meter verderop komt de eerder gesignaleerde senior weer klaar. Zijn vrouw of partner zoent hem vol op de mond en kijkt gelukzalig om zich heen. Ze zullen toch niet samen hier op de boulevard........? Nee, de onthulling komt spoedig: hij heeft er twee tegelijk gevangen. Kortom: haar avond is weer goed, ze kan erop vooruit, dit is nog veel fijner dan klaarkomen.
Ik heb de neiging om een paar van deze mensen aan te spreken en de op zich onschuldige vraag te stellen "wat hier nou zo leuk aan is". Ik doe het niet, ik zou ongetwijfeld slechts meewarige blikken gekregen hebben, want "waarom snap ik dat niet?". Nee, ik moet het eerlijk bekennen, ik snap het niet. Van kinderen tot laten we zeggen een jaar of 10 kan ik mij dit nog wel voorstellen, die hebben nog een lange weg te gaan op weg naar volwassenwording en mag dit ook - in hun onschuldsfase - gegund worden. Je bent jong en je wilt spelen nietwaar? Maar volwassenen? 
Wat is er mis gegaan in deze levens? Hebben ze het geloof in de maatschappij verloren en hebben ze zich uit pure wanhoop op de Pokemon-jacht gestort? is het een collectieve wraak op de altijd weer valse beloftes van Rutte? Zo van: "ons maak je niet gek", we zijn het namelijk al". Is het een virus, dat in de melk van de Lidl zat? Of in bloemkool van de Aldi? Heeft Parnassia besloten alle patiĆ«nten een weekendje vrijaf te geven? Tja en dan is Kijkduin toevallig wel erg dichtbij. 
Of is het een collectief gebrek aan creativiteit? Een gevolg van de onmacht om echt te genieten van iets waardevols zoals een leuke fietstocht, een echte wandeling langs het strand, een fikse rollebol-ontmoeting in de duinen, van het lezen van een echt boek (je weet wel, zo'n ding, waarvan je af en toe de blaadjes moet omslaan?), van een concert (ja, die zijn er nog, heel dichtbij aan het Zuiderstrandtheater bijvoorbeeld) of van een museum? 
Ik weet het niet, ik weet alleen heel zeker, dat ik hier niet bij wil horen, ik blijf liever een beetje scherp in plaats van compleet verdwaasd.
Ik weet wel heel zeker, dat hier de sleutel ligt voor elke partijleider, die op weg naar de verkiezingen in maart 2017 overweegt om een slimme strategie te bedenken om kiezers voor zich te winnen: koop die Pokemon leverancier op en zorg ervoor, dat er alleen nog Pokemons kunnen worden gevangen, die jouw beeltenis vertegenwoordigen. En zorg ervoor, dat elke vangst met het mobieltje straks als een stem telt. Succes verzekerd! Of mensen dan met hart en ziel achter jouw programma gaan staan? Het zal je worst wezen, stemmen zijn het belangrijkste, voor de inhoud zorg jij wel als je aan de macht bent. En het programma zal al die mensen ook worst zijn, ze zijn kampioen geworden met Pokemons vangen en dat is waar het om gaat. Kortom: geef het volk Pokemons en je hebt geen kind meer aan ze!

Geen opmerkingen: