dinsdag 20 april 2010

Denken van sommige supporters is onnavolgbaar

Er zijn supporters en supporters. Kijk, "supporters", die na een nederlaag van "hun" team verhaal gaan halen bij een training (Ajax, ADO Den Haag) zijn natuurlijk so wie so al geen supporters. Ze dragen immers geen enkele verantwoordelijkheid met betrekking tot het prestatieniveau van "hun" team en maken de denkfout, dat ze net zoals trainers en directie een "stem" zouden hebben bij de benoeming en/of handhaving van bijvoorbeeld trainers. Ze hebben slechts 1 taak: aanmoedigen, ze zijn de 12e man. Maar het komt dus steeds meer voor, dat "ze even langs komen". Zo ook een groepje supporters (of waren het "hooligans"?), die jl. zaterdag bij de training van Feyenoord even duidelijk kwamen maken, dat er wel verloren moest worden in Enschede. Verloren? Jazeker, het team werd dringend aangeraden om niet in het voordeel van Ajax te spelen! Nu dacht ik dus, dat het bij voetballen erom ging om altijd te winnen, maar kennelijk heb ik dat verkeerd begrepen. En let wel: het waren niet alleen hooligans, die zo dachten en het Feyenoord-elftal min of meer intimideerden. Nee, ook in het AD van vorige week viel te lezen hoe zeer Rotterdamse supporters het idee verfoeiden, dat Feyenoord Ajax in het zadel zou helpen.
Ik vind het langzamerhand allemaal een beetje "zielig" worden. Zielig, dat veel Feyenoord-supporters het "afgaan" van Ajax als hoogste uitdaging en bevrediging beschouwen. Natuurlijk begrijp ik de eeuwenoude tegenstelling Amsterdam-Rotterdam wel. Ik heb ook in militaire dienst gezeten en heb me veel geƫrgerd aan die eeuwige concurrentie: Rotterdammers, die zich altijd achtergesteld voelden en Amsterdammers, die hun humor altijd ten koste van anderen lieten gaan.
Kijk, we kunnen natuurlijk lang proberen vol te houden, dat de misstanden in de stadions vooral afkomstig zijn van hooligans, maar als nu ook "gewone" supporters in hart en nieren al gaan roepen, dat Feyenoord beter kan verliezen bij FC Twente (dan maar een extra voorronde in de Europa League) dan wordt het toch eigenlijk een beetje zielig allemaal. Kom op Feyenoord-supporters, stimuleer je ploeg om gewoon alles en overal te willen winnen. Dat is beter dan de hooligans, die jullie zo zeggen te verafschuwen, te versterken in hun geloof, dat zij degenen zijn, die het lot van hun team bepalen. Een stadionverbod voor de ordeverstoorders van jl. zaterdag is een prima maatregel van de directie van Feyenoord. Maar een spreekverbod voor alle supporters zou ook te overwegen zijn.......

P.S. Ik voorspel, dat mijn "dierbaren" in Hoogvliet het met deze mening niet eens zullen zijn. Ik daag ze uit mij het nog eens allemaal uit te leggen, misschien snap ik het dan echt.

Geen opmerkingen: