zondag 3 oktober 2010

En datte we toffe jongens zijn.....

Een beetje onpasselijk werd ik er wel van jl donderdag: de presentatie van het regeer- en gedoogaccoord van Maxime, Mark en Geert. Elkaar eindeloos op de schouders slaan, brrrr. Het ontbrak eraan, dat het trio elkaar ook nog frekwent in de billen kneep. Geert kreeg (of pakte?) de meeste "zendtijd en uiteraard moest daar even "in", dat het afgelopen was met het jarenlange potverteren van Wouter Bos. Geschiedsvervalsing? Was het geen kabinet CDA/PvdA/CU, dat de afgelopen jaren de banken van de ondergang redde? En dat durf je zonder enige schaamte "potverteren" te noemen? Geert wel. Enfin, de presentatie van het trio was een grote acteeract, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat elk nieuw kabinet zoiets doet: de positieve punten benadrukken en de negatieve punten achteloos en in hoger spreektempo noemen. Ik heb de moeite genomen om donderdagavond (tijdens de orkestrepetitie) het regeeraccoord eens integraal door te lezen en hier komt mijn conclusie: geen visie, geen samenhang en hier en daar een onverwachte losse flodder. Zoals het boerkaverbod (dat natuurlijk pas in stemming gebracht wordt als die twee CDA-dissidenten, waarvan Koppejan al opvallend een kado kreeg door die passage over die Zeeuwse polder, murw gebeukt zijn), dat voor de 125 gebruikers zal gaan gelden en een ware "golf van verlichting" door Nederland laat gaan. Zoals de niet nader gemotiveerde mededeling, dat "Nederland de banden met Israƫl nauwer gaat aanhalen". Zonder enigerlei motivering waarom dat nodig zou zijn. Ik veronderstel, dat Geert dat zinnetje er nog even gauw heeft ingewurmd in een concept, dat Maxime en Mark al geparafeerd hadden...Misschien is zo'n zinnetje in het regeeraccoord ten faveure van de Amerikaans-Joodse financiers van de PVV???
Dat er bezuinigd gaat worden is logisch, voor de meeste van die maatregelen is ook wel enig begrip op te brengen, al zal elke andere kabinetskleur ook tot andere keuze-accenten lijden. Dit kabinet kiest in elk geval voor het leggen van de rekening bij de midden- en lagere "klasse". De top-inkomens blijven buiten schot, over aanpakken van bonussen etc lees ik helemaal niets meer (Geert vond het binnenhalen van de WW-handhaving, ontslagbeperking en boerka en hoofddoekjes effe wat belangrijker, verder haalde hij verreweg het meeste binnen!), kortom de rechts-liberale accentuering van dit kabinetsbeleid is helder. De keuze voor de aanpak van de hypotheekrente-aftrek (voor top-inkomens en tophuizen is dat absoluut noodzakelijk) is weer 4 jaar vooruitgeschoven, rekeningrijden is van tafel ("dank je wel, zegt a.s. vader Camiel, die overigens op het CDA-congres opvallend mild was. Misschien toch na de bevalling een leuk baantje?), we gaan weer asfalt aanleggen en er komen super-snelwegen! Te financieren door onder meer pensioenfondsen (!) en we mogen er ook nog eens 130 km per uur rijden. Tot het begin van de nieuwe files natuurlijk, want die hard rijdende en meer verbuikende auto's moeten natuurlijk wel allemaal een keer van die weg af! En omdat we toch meer en harder gaan rijden, gaan ook de accijnzen omhoog! Hoezo, afscheid nemen van het kwartje van Kok, we krijgen er nu een kwartje van Mark en Geert bij! Ik vind het regeeraccoord een redelijk onevenwichtig en vooral onsamenhangend verhaal. Nergens wordt ook gemotiveerd, waarom ik op grond van inkomen meer huur zou moeten gaan betalen. Wat stimuleert dat precies? Gaat die Mark-belasting naar de eigenaar of naar de fiscus? En is dat een beginnetje? Moet ik straks ook meer belasting betalen omdat ik in een FIAT 500 rijd als ik een inkomen van meer dan € 43.000 bruto heb? En moet ik ook meer gaan betalen voor de bloemkool en spruitjes als ik boven de € 25.000 zit? Nou ja, het laatste vind ik niet zo erg, want die twee groentensoorten kunnen mij niet duur genoeg gemaakt worden!

Geen opmerkingen: